We verkennen dit jaar de grenzen van Het Hogeland. Otto met zijn fototoestel, ik met pen en papier. Reitdiep, Lauwersmeer en Wad. Veel water. Vanaf Rottumeroog loopt de gemeentegrens naar de oostkant van de Eemshaven. Daar gaat hij aan wal en verandert hij in asfalt. Terug naar de stad volgt de grens grofweg de Eemshavenweg.
In 1972 besloot de
provincie Groningen de Eemshavenweg aan te leggen om de gloednieuwe Eemshaven
te ontsluiten. De verwachtingen van het nieuwe havengebied waren enorm. De verwachte
verkeerstromen eisten nieuwe wegen. Grommende machines legden eerst het
noordelijkste deel tussen Roodeschool en de haven aan. Vervolgens werd de
Eemshavenweg stukje voor stukje uitgebreid vanuit Groningen. Het asfaltlint volgde
grotendeels de voormalige Maarvliet, de middeleeuwse grens tussen Hunsingo en
Fivelingo. Dezelfde lijn volgt volgend jaar de oostgrens van de gemeente Het
Hogeland. Met een paar uitzonderingen. Middelstum en Huizinge zijn bij een
vorige herindeling per ongeluk bij Fivelingo terechtgekomen.
In 1977 werd het traject
van Zuidwolde tot de afslag Sint-Annen afgerond. De afrit Huizinge volgde,
Garsthuizen, Zijldijk en in 1979 bereikte de Eemshavenweg Roodeschool.
Noord-Groningen was weer een stukje dichter bij de stad gekomen, schreef het
Nieuwsblad van het Noorden. Moesten de bewoners vroeger vanuit Uithuizen vijfendertig
kilometer via Winsum naar Groningen reizen, nu waren ze ineens over de snelle
Eemshavensweg in vijfentwintig kilometer in de stad. Niet alleen de Eemshaven
was ontsloten, andersom was ook de stad makkelijker bereikbaar vanuit het noorden.
Toch was niet iedereen tevreden. Door de nieuwe weg nam het verkeer door dorpen
als Eppenhuizen, Zandeweer en Doodstil naar Uithuizen flink toe. Inwoners van
Oldenzijl protesteerden toen er een plan ontstond voor een nieuwe weg vanaf de
afrit Garsthuizen naar Uithuizen, dwars door het land tussen Oldenzijl en
Eppenhuizen door. Het groene hart van Groningen werd door wegen in stukken gehakt,
vonden ze. Die weg langs Oldenzijl ging uiteindelijk niet door, maar jaren
later werd er wel een andere variant van Garsthuizen naar Uithuizen aangelegd om
de tussenliggende dorpen te ontzien.
Erik de Graaf