zondag 2 augustus 2009

Boeterekening van Iddink

Heeft u ook kinderen op het voortgezet onderwijs? En bestellen ze ook hun boekenpakket bij Iddink? Dan ben ik benieuwd of u ook een boeterekening heeft gekregen voor boeken die niet zouden zijn ingeleverd.

Ik heb twee kinderen op het voortgezet onderwijs. In drie jaar heb ik nu al tweemaal ten onrechte een boeterekening gekregen. “We hebben het pakket bij binnenkomst boek voor boek gescand en hebben onvolledigheden vastgesteld”, schreef Iddink me twee jaar achtereen. Of ik maar 31,66 euro wilde betalen voor het niet ingeleverde Nieuw Nederlands 4e ed. 1 havo/vwo.

Het gekke is dat mijn buren vorig jaar dezelfde brief kregen, ook ten onrechte. En van vrienden van mijn zoon hoorde ik hetzelfde verhaal. Ook op het forum van TROS Radar staan vergelijkbare klachten. Het lijkt er veel op dat Iddink maar iets probeert. Ik ben benieuwd hoeveel mensen ook ten onrechte betalen om maar van het gezeur af te zijn.

Een bezwaarbrief was vorig jaar afdoende. Ik heb de brief net weer even aangepast. En voor de zekerheid hadden we op de inleverdag een foto van de stapel boeken gemaakt.

Erik de Graaf

13 opmerkingen:

  1. Dezelfde ervaring, alles ingeleverd via school en gecontroleerd en toch een boeterekening van Iddink!

    Direct een e-mail gezonden en van klantenservice@iddink.nl als reactie gekregen:

    "Wij zijn niet via mail bereikbaar. Mails dienaar mogelijke e-mailadressen van ons worden gezonden verdwijnen als spam. Dit is een bewuste keuze.

    We hebben de boeterekening voor het niet ingeleverde boek alsnog laten vervallen. Dit bedrag zal op de openstaande facturen in mindering gebracht worden.

    Ik weet niet wat men wil bij Iddink, maar het zou goed zijn als alle ouders gaan klagen bij hunschool.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook zeer slechte ervaringen met Iddink. Ze reageren niet op faxen en zijn telefonisch slecht bereikbaar. Een bedrijf dat geen email ontvangt is uit de tijd. We hebben aangegeven dat we de boeken op een adres in Nederland wilden ontvangen - we wonen namelijk net over de grens in Duitsland - maar Iddink reageert niet op onze fax en telefoon. Ze stuurt gewoon helemaal geen boeken op. Het is een waardeloos bedrijf. Jammer dat ze zo'n monopoliepositie hebben. P. van Breda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hetzelfde heb ik aan de hand gehad. Ik heb een aangetekende brief gestuurd en dan krijg je een brief terug met de mededeling, dat ze er dan vanuit gaan dat ik goed heb gezocht en het boek ingeleverd is. Hoeveel mensen betalen het wel?

    Nog een ding.
    Bij het bestellen van de boeken zit tevens de vrijwillige ouderbijdrage berekend alszijnde schoolkosten. Ik kwam er bij toeval achter dat je eerst moet betalen en daarna kunt bellen of ze dit willen annuleren. De laatste keer zat er een jongen aan de andere kant van de lijn die zei dat het nu niet meer kon ivm de gratis boeken.
    Lauwloene achteraf kon het dus nog wel. Ik krijg nu telkens herinneringen.
    Verschrikkelijke mensen ook aan de lijn. Er zijn er misschien twee of drie die aardig zijn en weten hoe het (werkt) bij Iddink.
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ze hanteren het peip systeem en reageren het best op brieven.
    Het antwoordnummers is zo te googelen of kijk op:
    http://neokram.blogspot.com label iddink

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hier nooit wat besteld maar krijg Wel rekeningen van iddink.nl.
    Ondanks dat ze spam naar mijn email adres versturen zijn ze zelf niet bereikbaar per email.
    Ik denk dat ze die "best geleide ondernemingen van Nederland 2010" onderscheiding zelf verzonnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn dochter kreeg ooit een zwaar vervuild en beschadigd boek dat met tape bij elkaar moest worden gehouden. Ook een keer een oudere druk ontvangen die totaal anders was dan de volledig herziene nieuwe druk die ze volgens de lijst had moeten krijgen. En het duurde weken voor het goede boek arriveerde. Ook zit er bij iedere bestelling een ongespecificeerd bedragje van 1,95. Tikt natuurlijk lekker aan bij alle verplichte winkelnering door ouders. Niet bereikbaar zijn via email, niet reageren op faxen en alleen een duur telefoonnummer deugt ook niet. Het zijn boeven. Misschien dat het helpt als ouders gaan klagen bij de VOO. Die hebben er met hun zwarte lijst al voor gezorgd dat scholen niet meer automatisch allerlei bijdragen via Iddink kunnen incasseren (deed je het niet, dan kon je je bestelling niet afronden).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. claudia dorland9 juli 2013 om 14:58

    Mijn jongste zoon heeft ook de schoolboeken in geleverd op school,en hij heeft alle boeken ingeleverd.
    En nou kreeg hij een formulier mee naar huis dat hij niet alle boeken heeft ingeleverd.
    Nou hij heeft degelijk wel alles ingeleverd.
    En een boete gekregen van 186 euro.
    Wij zijn hartstikke boos/kwaad op IDDINK.
    Zijn ze daar wel goed wijs.
    Onze zoon heeft verdomme alle boeken ingeleverd,en nog verdomme zo,n hoge boete.
    Laten ze daar eerst maar hun administratie goed na kijken,in plaats van dat ze andere mensen financieel de nesten in werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mocht je problemen hebben bij Iddink en niet willen bellen naar een 0900 nummer waar je voor 10 cent per minuut aan het lijntje wordt gehouden, mail dan naar Henk van Schuppen, directeur eigenaar van dit bedrijf op h.vansschuppen@iddink.nl, of naar Emil Los, hoofd operatie, op e.los@iddink.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even KvK onderzoek gedaan, maar klantenservice is ook te bereiken op 0318-622978

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Iddink is een K. club. Ook wij hebben meerdere malen onterecht rekeningen gekregen wegens niet ingeleverde boeken terwijl wij die notabene zelf hebben ingeleverd.
    Na klagen laten ze de rekening vervallen. Ze proberen maar wat en een hoop mensen trappen erin.

    Ook nu weer een rekening gekregen van een boek dat beschadigd zou zijn. Dit boek hebben we notabene bij ontvangst zelf moeten plakken.

    Nergens mailadressen te vinden om een gefundeerde klacht te deponeren... wat een bedrijf! Scholen zoek toch een andere leverancier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Idem zelfde ervaring. Je voelt je afgezet.

    De dag dat we boeken moesten inleveren waren wij al op vakantie. Na onze vakantie netjes boeken opgestuurd en toch een rekening voor het te laat inleveren. Nergens een email adres te vinden waar je met je klacht terecht kunt. Telefonisch slecht te bereiken.

    Overheid doe er wat aan en laat de marktwerking toe bij schoolboeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben onze boeken besteld en betaald op 19 juli. Nu 31 augustus hebben wij de schoolboeken voor het schooljaar dat morgen start, nog steeds niet.
    Klantendienst gebeld die ons een uur aan lijntje gehouden heeft met "onze procedure is dat wij post.nl zullen contacteren en die u normaliter binnen de 48 h zullen bellen." Hadden zelf al gezien dat post.nl pakket al sinds 21 augustus onderweg is. Iddink heeft geen systeem om op te volgen waar hun pakketten zich bevinden en of ze überhaupt afgeleverd zijn bij de klant. Hebben hen voorgesteld dat ze vandaag nieuw pakket per express naar ons zouden sturen zodat onze dochter die morgen op kostschool vertrekt toch haar schooljaar met boeken kan starten... Daar wilden ze ook niet op ingaan. Ook niet op ons voorstel zelf de boeken te komen ophalen.... Het blijk IDDink helemaal niet te doen om klanten op tijd boeken te leveren, maar begint erop te lijken dat hun main revenue komt uit de betalende klachtenlijn. Wij beginnen het schooljaar dus zonder boeken..... maar zullen het hierbij niet laten. Zelf actief in media: zullen stappen ondernemen via media, juridisch en schoolbesturen om ervoor te zorgen dat er een alternatief komt voor een degelijke schoolboeken levering.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog altijd is er sprake van deze tactiek van inkomsten voor Iddink anno 2016. Iddink schuwt niets om tegenover haar klanten te liegen en telefonische afspraken 'spontaan' te vergeten. Het is jammer dan Iddink een dergelijke servicenorm hanteerd. Een monpolypositie waar heel snel verandering in gewenst is door heel veel teleurgestelde klanten.

    BeantwoordenVerwijderen