In maart 1922 waren kapitein Marten Toonder senior en zijn
vrouw Tine een paar dagen samen in Hamburg. Kort verlof voordat hij naar
Zuid-Amerika zou vertrekken. De kinderen waren thuis. Marten junior was tien,
Jan Gerhard acht. Vanuit een hotel aan de Elbe stuurden vader en moeder Toonder
een prentbriefkaart van de Elbschloss Brauerei in Hamburg-Nienstedten naar
huis. Onder de aanhef “lieve jongens” schreven ze hun kinderen dat ze zaten te
wachten tot de Bismarck, het grootste
passagiersschip ter wereld, over de Elbe voorbij zou komen.
De Bismarck werd in
1914 door de Hamburger scheepswerf van Blohm & Voss gebouwd. Als laatste van
drie oceaanreuzen in opdracht van de HAPAG, de Hamburg-Amerika Pakketvaart. De Bismarck volgde op de Imperator en de Vaterland. Ronkende namen in het tijdperk van het Duitse verlangen
naar Weltpolitik. Keizer Wilhelm II
doopte de Bismarck in juni 1914
onbedoeld. Eigenlijk zou een kleindochter van de vernoemde rijkskanselier dat
doen, maar zij gooide jammerlijk mis. De keizer greep resoluut naar de champagnefles
om de romp nog net op tijd te raken. Dat was een voorwaarde voor een behouden
vaart.
Veel vaart zat er echter niet in tot 1922. Zes weken later
brak de Eerste Wereldoorlog uit en de keizer vond zijn marinevloot even boven
de passagiersschepen gaan. Het afbouwen van de Bismarck werd gestaakt. Samen met de Imperator lag het in de oorlogsjaren op betere tijden te wachten.
De Vaterland lag in die jaren in New
York aan de ketting. In 1917 werd het schip door de Amerikanen in beslag
genomen en als Leviathan gebruikt om
troepen naar Europa te verschepen. Na de Eerste Wereldoorlog werden de Imperator en de Bismarck in het kader van de herstelbetalingen aan Groot-Brittannië
toegewezen. De Bismarck moest echter eerst
worden afgebouwd. Het duurde nog drieënhalf jaar voordat de Bismarck Hamburg kon verlaten.
De Toonders waren op 28 maart 1922 getuigen van een
gedenkwaardige uitreis. Op die eerste proefvaart liep het schip nog bijna in de
Elbe vast in de modder, maar het kon uiteindelijk vlot worden getrokken. In mei
1922 vertrok de Duitse Bismarck herdoopt
als Britse Majestic voor de White Star Line vanuit Southampton
naar New York.
Erik de Graaf
(met dank aan Antoon Bosselaers voor de reactie op de passage over de prentbriefkaart uit mijn boek)
(met dank aan Antoon Bosselaers voor de reactie op de passage over de prentbriefkaart uit mijn boek)