zondag 13 april 2008

Groningen-Ajax

Treurige taferelen vanmiddag in de Euroborg. Brandende wc-rollen, die het hele stadion in de rookwalm zetten. Tientallen gewonden en een handvol ziekenhuisopnames. Voetbal! Tenminste, is dat voetbal?

Eigenlijk ergerde ik me de hele week al aan de randverschijnselen van de naderende voetbalwedstrijd. In de noordelijke pers, maar ook landelijk, was er veel aandacht voor een "ludieke actie" van de supporters van de Z-side. Zogenaamd grappige t-shirts met de tekst "Fuck Ajax en 110% anti-Amsterdam" gingen vandeweek als warme broodjes over de toonbank in het supportershonk in de Euroborg. Voetbal? Nou, lijkt me niet.

Waarschijnlijk is de fik van vanmiddag veroorzaakt door een enkeling, hooguit door een paar onverlaten. De meeste dragers van het "ludieke" t-shirt balen ook van de chaos van vanmiddag. Ze dachten blijkbaar echt even dat de tekst grappig was. Maar niet uit te sluiten valt dat die enkeling (eventueel met handlangers) gehandeld heeft in die broeierige sfeer, die door dat respectloze t-shirt was ontstaan.

Op de school van mijn zoon was het t-shirt ook onderwerp van gesprek geweest. Bij thuiskomst vertelde hij dat je heel hard vóór je favoriete club moet juichen, maar niet tégen de tegenstander. Hij vond het gelukkig niet zo'n leuk shirt. Ik hoop dat een beetje van dat respect doordringt tot de voetbalsupporters. Ik hoop ook dat FC Groningen de smet van vanmiddag snel achter zich laat en zo snel mogelijk het positieve imago van de afgelopen jaren kan terugverdienen.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: