woensdag 28 mei 2008

Glastuinbouw - een reactie

Gisteravond schreef ik hier een stukje over de bijna-opheffing van de vereniging Op Goede Grond, die sinds jaar en dag tegen de grootschalige glastuinbouw in Oudeschip aan het Wad streed. Voorzitter Nettie Klompsma schreef een reactie, waaruit blijkt dat oplettendheid nog steeds geboden is. Ik wil die reactie aan niemand onthouden:

Nettie Klompsma zei...
Inderdaad, Erik, erg jammer.

Wat die Waddenkust betreft: bij Sexbierum komt zoals jij weet een groot complex: 245 hectare. En dat is nog maar het begin. De provincie Fryslân heeft 450 hectare Friese Waddenkuststreek bestemd voor de uitbreiding van glastuinbouw. En in Zuidoost-Drenthe gaat men serieus aan de gang met de plannen voor aardwarmtevoorziening voor 45 hectare kassen. Als je van glastuinbouw in Noord-Nederland houdt, moet dat monter stemmen. Hoewel, de glastuinbouw bij Hoogezand-Sappemeer gaat nog steeds niet lekker. Ik heb ooit het idee geopperd om daar naast de bedrijven die op min of meer gangbare wijze gewassen telen, een conglomeraat te vestigen van demonstratie- / educatiebedrijven voor biologische glastuinbouw, van zorgkassen, een restaurant, plaatsen voor ( buitenschoolse ) kinderopvang, kinderboerderijen. Natuurlijk moest er dan een natuurplan voor de omgeving van de kassen worden opgesteld: kruiden, bijzondere grassen. Tijdens de teelt wordt het onkruid weggebrand of gewied. De extra arbeid hiervoor wordt geschat op 400 uur per hectare. Ik zag allemaal leer-/werkplaatsen, zorgplaatsen. Ik zag werkgelegenheid. Ik zag toerisme. Ik zag de daar al gevestigde glastuinbouw floreren. En wat wil nu het geval? Wageningen gaat aan de slag met dergelijke ideeën voor Flevoland. Agromere gaat het heten (kan ik ook niets aan doen): een plan voor stadslandbouw op biologische grondslag bij Almere. Afijn, kijk zelf maar eens op hun site.

Weet je trouwens dat de glastuinbouwkavels bij Terneuzen voor 80% in handen van Vlaamse glastuinders komen? Vreemd, ik dacht dat het kavelgebrek aan Nederlandse zijde zo nijpend was. Tenminste als je de diverse initiatiefnemers voor grote glastuinbouwgebieden moet geloven.

Genoeg over glas. Ik ben blij met je vriendelijke woorden.Morgen maar eens een vleermuizenkast in de tuin hangen. Eerste vereiste: 's nachts moet het donker zijn. Dat is het hier.

Oldenzijl,
Nettie Klompsma ( lid Op Goede Grond)

1 opmerking:

Anoniem zei

Een correctie: ik ben oud-voorzitter.

Nettie Klompsma