dinsdag 21 oktober 2008

Partij van de Blijheid

GroenLinks wordt binnenkort 18 jaar. René Kerkwijk wijdt er een leuke serie GroenLinks is Jarig aan, waarin leden vertellen wat ze de partij voor de toekomst wensen. Ik wens de partij vooral veel plezier en creativiteit in de politiek. Dan hou je het een stuk beter vol. Da’s een wijze les, die ik vroeger al leerde van Ollie B. Bommel. In De Partij van de Blijheid uit 1951, onlangs weer opgenomen in De avonturen van Tom Poes (del 11), besluit heer Ollie een politieke partij op te richten om de somberheid in Rommeldam te bestrijden:

"Het is triest!", zei heer Ollie met holle stem. "Ik weet niet waar het met de wereld heen moet, jonge vriend! Mijn ochtendblad staat vol met verdriet en akeligheid. Ik lees daar zojuist dat de gemeentesecretaris nu ook al ziek is geworden en dat de burgemeester op instorten staat! Erger kon het al niet, zeg nu zelf! Alles is even somber, zelfs mijn belastingaanslagbiljet vanmorgen miste de vrolijke, frisse toon van vroeger. En mijn knie is vandaag weer erger, mijn hoofd gonst, als je begrijpt wat ik bedoel en het regent maar. Het is allemaal akeligheid!"
"Kom, heer Ollie!", zei Tom Poes opgewekt. "Zo erg is het heus niet! Rommeldam is een beetje suf en saai, maar dat komt door u!"
"Door mij?", riep heer Bommel geschrokken. "Wat bedoel je?"
"Wel", zei Tom Poes. "U bent toch een van de belangrijkste burgers, niet waar?"
"Ja", zei heer Bommel. "Dat is waar!"
"Waarom brengt u dan niet een beetje leven in de brouwerij?", vroeg Tom Poes. "U hebt geld en aanzien, dus wat houdt u tegen?"
"Hm", zei heer Bommel nadenkend. "Juist, wat houdt mij tegen? Niets, jonge vriend, niets. En nu je het zegt, ik was eigenlijk al lang van plan om iets leuks te doen. Iets leuks, als je begrijpt wat ik bedoel! Ja, ik ga een partij oprichten! De Partij van de Blijheid!".


Veel plezier en blijheid toegewenst vanaf je achttiende.

Erik de Graaf

1 opmerking:

Anoniem zei

Erik,

Ik neem een link naar jouw bijdrage graag mee in de serie zelf.

groet René Kerkwijk