Het is de vraag welke problemen GS met deze enorme hoeveelheid nieuw asfalt denken op te lossen. Het plan voor de weg doet denken alsof we het hier over de drukke Randstad hebben, maar de verkeersdrukte op dit Noordwest-Groningse traject is in werkelijkheid niet overdreven groot. Een verkeersanalyse in het Milieu-Effect-Rapport toont bovendien onomstotelijk aan dat er van een bereikbaarheidsprobleem geen sprake is.
Uiteraard bestaan er knelpunten op het huidige traject. De veiligheid en de leefbaarheid in Adorp, Sauwerd en Mensingeweer kunnen echter met verkeerstechnische maatregelen sterk worden verbeterd. In enkele dorpen wordt daar dit voorjaar zelfs al aan gewerkt. Ook in Winsum rechtvaardigt is de verkeersproblematiek geen nieuwe rondweg. Provincie en gemeente doen er verstandig aan ook daar het bestaande traject aan te passen en de Onderdendamsterweg efficiënter in te richten.
Die aanpassingen zullen een schijntje kosten van de 47 miljoen, die de provincie nu in een overbodige nieuwe weg wil steken. Bovendien blijft met een soberder aanpak het open Groninger landschap onaangetast. De alternatieve route van GS tast veel waardevol cultuur- en natuurlandschap en weidevogelgebieden aan, kost veel landbouwareaal en brengt een enorme verrommeling van het landschap met zich mee.
Het is ook belangrijk om het wegverkeer tussen de stad en Noordwest-Groningen te verminderen door het bus- en treinvervoer richting Zoutkamp en Roode
Erik de Graaf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten