vrijdag 12 juni 2009

Fignon en mijn gestolen Gazelle Sport

Oud-wielrenner Laurent Fignon heeft darmkanker in een vergevorderd stadium, maar zegt dat er geen aantoonbaar verband is met eventueel gebruik van verboden middelen. Een subtiele bekentenis van le professeur, zoals zijn bijnaam luidde. Hij droeg tenslotte een bril en dat is net zo zeldzaam als een goed boek in het wielerpeloton.

Voor mij is le professeur onlosmakelijk verbonden met de Colombiaanse klimmer Luis Herrera, de 17e etappe van de Tour naar Alpe d‘Huez én mijn gestolen fiets. In juli 1984 kwam ik terug in Amsterdam van een paar dagen Terschelling met twee Oost-Duitse vrienden in West-Berlijnse ballingschap. Voor mijn huis in de Rustenburgerstraat hingen twee zware fietskettingen rond een regenpijp, maar mijn groene Gazelle Sport was spoorloos verdwenen. Gejat. Vloekend en tierend stampte ik de drie trappen op naar boven, waar ik mijn kleine zwart-wit tv aanzette en briesend de fantastische ontknoping van de bergetappe bekeek.

Herrera won de rit, Fignon kreeg de gele trui. Mijn Berlijnse bezoek verbaasde zich erover dat ik de frustratie over de diefstal van mijn fiets verwerkte met het bekijken van een wielerwedstrijd. De woede zakte snel. We hadden nog een geweldige avond. Hopelijk knapt Fignon toch nog op, al dan niet met aantoonbaar verband met voor wat middelen dan ook.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: