donderdag 6 februari 2014

Aardbevingsschade in Rottum


Het jubileumsconcert van het Warffums Mannenkoor kan op 9 maart niet doorgaan. Reden: het kerkje van Rottum heeft door aardbevingen zoveel schade opgelopen dat een concert met publiek onverantwoord wordt geacht.

Drie concerten met omlijstend programma had het Warffums mannenkoor georganiseerd om het 115-jarig julileum te vieren. Het eerste in de negentiende-eeuwse kerk van Rottum, het tweede in Uithuizen, het derde in Breede. Voor het laatste concert in oktober ben ik gevraagd een geschiedkundige bijdrage te leveren. Hopelijk staat het kerkje van Breede er dan nog.


Honderdvijfentwintig jaar heeft de kerk op de prachtige wierde van Rottum standgehouden, maar de aardbevingen van de laatste tijd waren teveel. Toen ik vanmiddag toevallig door Rottum wandelde viel me op dat er druk door een aannemer aan de kerk gewerkt werd. „Aardbevingsschade?”, vroeg ik een gehaaste bouwvakker. „Weet ik niet”, was zijn onbegrijpelijke antwoord. Met zijn vieren waren ze hard aan het werk in de kerk. Op kosten van de NAM, naar ik aanneem.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: