zondag 18 mei 2014

Aardbevingsgebied


Gisteren fietste ik vanuit huis een rondje van pakweg vijfendertig kilometer. Van Warffum naar Usquert en door naar de fantastische wierde Helwerd. Vervolgens naar Uithuizen, Doodstil, Stitswerd, Onderdendam en terug naar Warffum.

Vijfendertig kilometer door aardbevingsgebied. Scheuren vrijwel huis-aan-huis, gestutte woningen en zelfs ontruimde woningen.Her en der protesten van de GBB, de Groninger Bodem Beweging, en particuliere uitingen van zorg, angst en onvrede . Vorige week kreeg ik in Usquert een helm uitgereikt voor ik een boekenzaakje wilde betreden. De eigenaar wilde niet instaan voor mijn veiligheid in verband met een losgetrilde dakkapel boven de ingang van zijn winkel.

“We zijn ons aan het voorbereiden opeen ramp”, las ik onderweg op een bord op het erf van de Boukemaheerd, aan de rand van Uithuizen. Het is niet duidelijk op welke ramp gedoeld wordt. De voorspelde klap van 5.0 op de Schaal van Richter of misschien toch een nieuwe zondvloed? Het beeld was in ieder geval fraai. Het was sowieso een geweldige dag om door het rampgebied te fietsen.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: