Steil is hij. Zeventien meter met de houten roltrap naar
beneden. Fiets goed vasthouden, niet teveel naar beneden kijken. De autotunnel daalt
uiteraard geleidelijker dan de fiets- en voetgangerstunnel.
“Hier schiep zich
Rotterdam ’t gekruiste veer
Van bovenstroomsch
en onderstroomsch verkeer:
’t Bloed dat zijn
uitweg naar de wereld vond
Boort waar het
nijpt slagaadren door den grond”.
Vanaf 1937 werden de drie slagaderen, in de woorden van
de dichter P.C. Boutens (1870-1943), door de grond onder de Maas in Rotterdam
geboord. Een voor het toenemende autoverkeer, een voor fietsers en een voor wandelaars.
In 1942 werden de nieuwe verbindingen tussen Noord en Zuid zonder feestelijk
vertoon geopend. Aanvankelijk bleken de tunnels een attractie, totdat bekend
werd dat de Duitse bezetters er fietsen confisqueerden.
Al voor de oorlog kregen twee dichters de opdracht het
fenomeen van de Maastunnels in woorden te vatten. P.C. Boutens (1870-1943) en
Jan Prins (1876-1948) schreven zwaarwichtige gedichten, die door de oorlog bij
de opening niet op een mooie plaquette konden worden onthuld. Pas in 1968 kreeg
de bovenstaande regels van Boutens hun plekje bij de noordelijke ingang van de
fiets- en voetgangerstunnel. Nog veertig jaar later kreeg het onderstaande
kwatrijn van Prins een rechtmatige plaquette bij de uitgang op Zuid.
“Een lichtbaan, die
den nacht doorschrijdt,
Een pad door stilte
en eenzaamheid,
Lever ik leven’s
schatten uit:
Van Zuid aan Noord,
van Noord aan Zuid”.
Tientallen keren fietste ik als kleine jongen van Noord
naar Zuid en later op de dag weer terug. Om naar de trainingen bij de Kuip te
gaan kijken of onderweg naar de verjaardag van een neef. Steeds had ik in de tunnel
het gevoel door een ver verleden te bewegen, met een ongekende snelheid.
Onlangs liep ik weer van Noord naar Zuid en terug. Er leek niets veranderd aan
het rijksmonument. Dezelfde oude, houten roltrappen, dezelfde badkamertegels
aan de tunnelwanden. Een nostalgisch tochtje door de jaren dertig.
PS: klik hier voor meer foto's van de Maastunnel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten