zondag 30 mei 2010

Verbanning


In mei 1814 werd keizer Napoleon Bonaparte naar het Italiaanse eiland Elba verbannen. Hij mocht keizer blijven, maar voortaan slechts van het kleine eiland in de Middellandse Zee. Twee landgoederen kreeg hij slechts, och arme. Eén aan de kust in de hoofdstad Porteferraio, een ander in het beschuttere binnenland.

Driekeer was ik op Elba op vakantie. Driekeer verzuchtte ik: “mag ik ook verbannen worden?” Napoleon verbleef overigens maar kort op Elba. Dat gaat er bij mij dan weer niet in. Zijn tomeloze ambitie en machtsdrang dwong hem in 1815 te ontsnappen.

Erik de Graaf

4 opmerkingen:

Egbert zei

Fijn. Dank je. Ben net bezig in Dominic lievens "Russia against Napoleon". En nou verklap jij hoe het afloopt.

Erik de Graaf zei

Hoho, het kan nog heel verrassend aflopen. Veel plezier met Lieven.

Groet,
Erik

Egbert zei

Hoor net, bijna bij toeval, dat mijn ouders wel degelijk de mogelijkheid van dienst weigeren hebben besproken. Maar mijn vader is dus wel naar Indië gegaan. Mede vanuit de gedachte: "Als er geen soldaten waren geweest, zaten we nu nog onder de Duitsers".

Mijn vader is binnenkort jarig en heeft "Wij werden misleid" als kadootje gevraagd. (Uitgeverij Kontrast).

Egbert zei

"Dienst weigeren", natuurlijk niet in 1812 tegen Napoleon...