zondag 1 maart 2009

Groenten uit de buurt van Tsjernobyl

Eind april 1986 ging het flink mis in de kerncentrale in Tsjernobyl. Vanavond staat de ramp centraal In Europa.

Jarenlang was door de Nederlandse anti-kernenergiebeweging actie gevoerd voor de sluiting van kerncentrales. “Eet geen appeltaart uit de buurt van Doodewaard, daar krijg je kanker van”, zongen de betogers op wijs van “we gaan naar Rome toe”. Mosselen uit de buurt van Borssele waren op dezelfde melodie net zo ongezond.

Na Tsjernobyl waren die acties lange tijd niet meer zo nodig. De ramp en de radioactieve straling namen het werk voorlopig over. De appeltaart en de mosselen bleken wodka en kaviaar te zijn. En de spinazie, die we in Nederland afgeraden werden te eten.

Tien dagen na de ramp was ik in Berlijn. In West-Berlijn heerste paniek. Ik herinner me een emotionele discussiebijeenkomst aan de Technische Universiteit. Na afloop durfden veel mensen niet naar buiten, omdat het voor het eerst sinds weken regende in Berlijn en we net hadden gehoord dat dat het moment was waarop de radioactieve straling zou neerslaan.

Aan de andere kant van de Muur, in Oost-Berlijn, kreeg ik een staaltje van de Oost-Europese omgang voorgeschoteld (letterlijk). De Oost-Duitse media deden alsof er niets aan de hand was, maar toen ik ’s avonds met Sue, een Oost-Duitse vriendin, een hapje ging eten bleek er plotseling veel meer verse groente in de aanbieding te zijn dan gebruikelijk. Die kon wegens stralingsgevaar toch niet meer voor harde westerse valuta aan het kapitalistische buitenland konden worden gesleten en werd dus zonder scrupules aan de eigen bevolking geserveerd. Ik heb het Sue nog voorgezongen: “Eet geen groente meer uit de buurt van Tsjernobyl…”.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: