zaterdag 1 augustus 2009

Lauwersoog - Ulrum

Begin en eind van een halve marathon. 21 kilometer en 96 meter, zo hoort het althans. Vandaag werd Lauwersoog – Ulrum voor de twintigste keer verlopen. De winnaar was een Keniaan in 1 uur, 4 minuten en 50 seconden.

Van de 20 heb ik er zelf vijf gelopen. Alweer enige tijd geleden, toegegeven. In 1994 voor het eerst, mijn allereerste halve marathon. Afzien bij 32 graden. De eerste helft door de prachtige Lauwersmeer ging nog wel lekker, alleen had de finish al bij 10 kilometer moeten liggen. Ik haalde Ulrum op mijn tandvlees in een tijd van boven de 2 uur.

Het jaar erop ging het stukken beter. Ik ging lekker van start in de haven van Lauwersoog. In een groepje rende ik door de Lauwersmeer om te finishen in 1.45.00 uur. Slechts een komma verschil met de winnaar van vandaag, zeg maar. Onderweg had ik gek opgekeken dat ik halverwege werd ingehaald door Ubel Dijk, een ultraloper uit Bedum (indertijd).

Hé, ga ik zo goed of ben jij minder vandaag?”, vroeg ik Ubel tijdens het lopen.
Nou nee, ik ben thuis begonnen en was wat te laat bij de start”, antwoordde Ubel.

Hij was hij eerst al veertig kilometer naar de start op Lauwersoog gelopen om daar aan de halve marathon te beginnen. Rare vogels die ultralopers, dacht ik toen hij alweer van me wegliep. Vorige week las ik dat Ubel pas in 64 dagen van Bari in Zuid-Italië naar de Noordkaap in Noorwegen is gelopen. 4600 kilometer! Hij werd 28e van de 75. Respect, Ubel!

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: