donderdag 3 september 2009

De stille stad en de koopzondag

De discussie over de koopzondag woedt weer. Ik heb niet veel tegen de principiële argumenten vóór de koopzondag, die ook door René Kerkwijk in stelling worden gebracht. Toch blijf ik een ding jammer vinden, namelijk dat het steeds lastiger wordt om van "de stille stad" te genieten. Wanneer kun je nog ronddwalen in het centrum van een grote stad zonder de inkopende mensenmassa's en zonder de wijd geopende winkeldeuren waaruit de "verkoopbevorderende" muziek klinkt, die mij eerlijk gezegd altijd al voordat ik een broek of schoenen in de juiste maat heb gevonden de winkel doet uitvluchten. Onthaasten is ook belangrijk, daar is iedereen het wel over eens, maar het wordt lastig daarvoor een moment te vinden in een historische stadscentrum. Jammer!

Erik de Graaf

1 opmerking:

Jantien zei

Vroeg op de (zondag)ochtend? Dan is er geen kip te bekennen ook niet (juist niet) in het centrum van bv. Amsterdam. In Dorpen met een actieve kerk is dat helaas vaak wel anders: wil je uitslapen wordt je je bed uitgetrommeld door oorverdovend klokkeluiden.

Ik geef toe in de winter wordt het wat lastig als het later licht wordt. Maar het lijkt me een goed alternatief. in ieder geval beter dan tegen anderen zeggen dat zij geen boodschappen mogen doen omdat jij daar zo onrustig van wordt.