zaterdag 13 december 2014

Lech Walesa in de lift


Op de dertiende december denk ik vaak even aan de dag in 1981 dat de Poolse hoop op vrijheid vervloog doordat generaal Jaruzelski met Russische achterwacht de noodtoestand afkondigde. “Nieuwe militaire raad", hoorde ik die zondagochtend op de radio. De vrije vakbond Solidarnosc van Lech Walesa was voorlopig buitenspel gezet.

Vorige maand stond ik in Berlijn met een stuk of vijftien Oost-Duitse oud-dissidenten in de lift van het Max-Liebermann-Haus naast de Brandenburger Tor. Op de tweede verdieping zouden we geïnstrueerd worden hoe we ter gelegenheid van vijfentwintig jaar “Mauerfall” ballonnen voor de vrijheid moesten oplaten. De zwaarbeladen lift ging moeizaam omhoog. Tussen de begane grond en de eerste verdieping vroeg iemand zich zelfs af of we naar boven of naar beneden gingen. Toen we eindelijk het gevoel kregen te stijgen stopten we op de tussenverdieping. Daar stapte Lech Walesa, de corpulente oud-Solidarnoscleider en oud-president van Polen, in. Hij moest voor dezelfde instructie naar de tweede. Er ging een gejoel op in de zwaarbeladen lift.

De deur kon nog net dicht, maar de lift kwam geen milimeter meer omhoog. "Noodtoestand”, dacht ik. In gedachten zag ik hoe de ballonnen het Berlijnse luchtruim ingingen, terwijl wij als bakstenen terug zouden zakken naar de begane grond. Zover kwam het gelukkig niet. Na een halve minuut ging de liftdeur weer open en stapte Walesa uit. De deur sloot zich weer en de lift kroop moeizaam naar de tweede verdieping, waar Walesa allang lopend was gearriveerd.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: