zaterdag 15 augustus 2009

Robbert van Zanten is jarig

Gek, dat vergeet ik nooit. Robbert van Zanten is vandaag jarig. In de vijfde van de lagere school verhuisde hij van Vlaardingen naar Woensel bij Eindhoven (tegenwoordig ín Eindhoven). In 1968 stond dat gelijk aan emigratie. Brabant, hé. Ver zeg. Belachelijk achteraf. Honderd kilometers waren het hooguit, maar groter was misschien de culturele, lees: religieuze kloof. Veel katholieken en dat waren we boven de rivieren niet gewend.

Robberts vader werd overgeplaatst van Rotterdam naar Eindhoven. Hij werkte bij het modepaleis Gerzon, volgens mij als etaleur. Het ging bergafwaarts met Gerzon. Ik meen me te herinneren dat de Rotterdamse vestiging werd gesloten. In Eindhoven hebben ze het daarna ook niet meer lang volgehouden. Halverwege de jaren zeventig hield de hele modeketen op te bestaan. Robberts vader moest iets anders gaan doen.

Hoe het mijn “beste vriend” van de lagere school verder is vergaan weet ik niet. In de vijfde klas mocht ik van meneer Koelewijn nog wel eens een brief uit Eindhoven voorlezen. Hij moest wel wennen op zijn nieuwe school en hij voetbalde bij de Woenselse Boys. Maar het leven ging verder, daar en bij ons, en de berichten uit het verre zuiden droogden snel op. Toch heb ik als data-fetisjist jarenlang nog even stilgestaan bij Robberts verjaardag. En nog steeds is de 15e augustus niet weg uit mijn systeem. Vandaag wordt hij 52. Tenminste, dat denk ik. Gefeliciteerd!

Erik de Graaf

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha Erik,

De broer van Robbert heet Arjen en zijn zus heet Hilma van Zanten. Via Hilma (hyves, linkedin) kun je misschien aan het adres van Robbert komen.

Groetjes