dinsdag 29 november 2016

De crash van United in 1958


Al jarenlang staat op Old Trafford, het stadion van Manchester United, de klok stil op 15.04 uur. Dat tijdstip verwijst naar het moment dat op 6 februari 1958 op het vliegveld van München een vliegtuig met de selectie van de Engelse voetbalclub verongelukte. Acht spelers en drie begeleiders van het elftal stierven op de terugweg van een Europa Cup-wedstrijd in Belgrado. Een aantal Mancunians, waaronder Bobby Charlton en de trainer Matt Busby, overleefde de crash. Lang wierp de ramp een schaduw over de Noord-Engelse textielstad, maar tegelijk was het een extra motivatie op de weg terug naar de voetbaltop.

Op 6 februari 1958 was ik nog geen maand oud, maar tien jaar later verslond ik de voetbalbladen over United. Grote indruk maakte het verhaal van Brian Kidd, acht jaar oud ten tijde van het vliegtuigongeluk. Als kleine jongen in een arbeiderswijk van Manchester nam hij zich voor de ramp sportief te wreken, zo herinner ik me uit een voetbalblad uit 1968. Op zijn negentiende verjaardag scoorde hij in de Europa Cupfinale van Manchester tegen Benfica. George Best scoorde eveneens en Bobby Charlton, een van de overlevenden, maakte er zelfs twee. Het was een emotionele avond op Wembley. Toen aanvoerder Charlton de cup in ontvangst mocht nemen ging er een zucht van verlichting en van gerechtigheid door het stadion.

De nieuwe generatie Manchester United onthulde met de Europa Cup-winst van 1968 een ultiem monument voor het United van tien jaar eerder, dat op een winterse dag op het vliegveld van München verongelukte. Ik moest aan 1958 denken toen ik vanmorgen las dat het voetbalelftal van het Braziliaanse Chapecoense in Colombia was neergestort op weg naar een Zuid-Amerikaanse finale. Op de website van United werd onmiddellijk stilgestaan bij het gruwelijke ongeluk in Colombia.

Erik de Graaf

PS: ik plaatste dit stukje ook in 2008 bij de vijftigste herdenking van het ongeluk.

Geen opmerkingen: