zaterdag 4 februari 2017

Dijkbewaking


Tot aan zijn middel staat hij in het zoute water. In zijn linkerhand zijn peilstok. Met zijn andere hand boven zijn ogen tuurt hij tegen de zon in over het eindeloze Wad. Vanmiddag kwam ik hem weer tegen op mijn fietstocht langs de buitenkant van de Waddendijk.

De IJzeren Wadloper staat sinds 2008 ten noorden van het wadloopdorp Pieterburen op de dijk. Voor die tijd stond het roestvrij stalen beeld van kunstenaar Harm Blanken bijna een kwart eeuw in het haventje van het dorp. Totdat grappenmakers hem bij wijze van oudejaarsstunt aan de dijk zetten. Een goed idee, vond de gemeente blijkbaar. En Rijkswaterstaat gaf toestemming om hem er te laten staan.

Wadloper heet hij dus, maar ik noem hem eigenlijk altijd dijkwachter. Bovenop de zeedijk, de waker, ziet hij of het goed is. Nooit kan ik hem zomaar voorbijfietsen. Mijn dijkwachter heeft tenslotte het mooiste uitzicht van het land. Over wolken en wad. Vanmiddag zette ik mijn fiets tegen zijn sokkel en genoot een poosje samen met hem van het majestueuze uitzicht.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: