vrijdag 14 maart 2008

Landschap en asfalt

Het zwaartepunt van de natuurbeleving verschuift van de Veluwe naar Noord-Nederland, bleek vandeweek uit een onderzoek van het kenniscentrum Triple E uit Arnhem. Voor gemeenten en provincies liggen daar grote economische kansen, aldus de onderzoekers.

Ook Groningen heeft goede kansen met het Wad, de Lauwersmeer, het Middag-Humsterland en vele andere prachtige plekken. Gemeenten en provincies zijn zich vaak onvoldoende van dat goud bewust. "Zoek de economische ontwikkeling niet in meer wegen en bedrijventerreinen, maar ga uit van wat dit gebied uniek maakt", vonden de onderzoekers.

Het lijkt de laatste tijd echter alsof de hele provincie Groningen geasfalteerd gaat worden als het aan GS ligt. Ik zit nog maar kort in de Commissie Economie & Mobiliteit, maar de discussies over nieuwe wegen en rondwegen zijn niet van de lucht. Verdubbelingen en rondwegen in alle soorten en maten, waarmee het landschap zelden of (eerder) nooit gebaat is. Vandeweek was ik in Noordhorn om voorgelicht te worden over de provinciale plannen voor een rondweg door het Rietdal. "Een overbodige rondweg", volgens veel dorpelingen, "die verrommeling van het landschap met zich meebrengt". Een alternatief plan, terug te vinden op de Landroofsite van de VPRO, is door de provincie slecht becommentarieerd terzijde geschoven.

In asfalt en bebouwing ziet het provinciebestuur blijkbaar de ontwikkeling. Daarmee wordt echter veel kapotgemaakt.

Erik de Graaf

Meer info: Vrienden van Noordhorn en Stichting Behoud het Rietdal

Geen opmerkingen: