zaterdag 4 april 2009

Burgemeester Halsema

Als u de ambitie had om burgemeester van Groningen te worden is het nu voorlopig te laat. De termijn om een sollicitatiebrief te sturen is verstreken en het Dagblad van het Noorden speculeert er vanochtend op de voorpagina driftig op los wie de meeste kans maakt.

Uiteraard is ook de Groningse burgemeesterprocedure vertrouwelijk, maar het Dagblad noemt desondanks de belangrijkste kandidaten. Twee PvdA’ers (Vogelaar en Middel), de CDA’er Doekle Terpstra, de VVD’er Remkes oet Grunn, een D66’er en … waarachtig: twee GroenLinksers. Ik weet niet of ze het zelf al weten, maar Femke Halsema en Andrée van Es doen mee aan de stoelendans rond de burgemeesterspost in de hoofdstad van het noorden.

En waarom eigenlijk niet? Het zijn sterke kandidaten, lijkt me. In een moeizame vergelijking van het Dagblad raken ze wat op de achtergrond. Femke heeft 0,0 Gronings gehalte, Andrée komt niet hoger. Ook in de omgang met Jan met de Pet blijven de dames achter: 1 op een schaal van 5. Hun humor wordt blijkbaar niet begrepen door het Dagblad: Femke 2, Andrée 1, terwijl Johan Remkes (haha!) een 4 (op 5) krijgt. Remkes is dan ook de topkandidaat voor het Dagblad, Femke wordt vierde en Andrée laatste.

Ik neem toch aan dat de vertrouwenscommissie andere criteria meeweegt. Dan kan de procedure nog weleens verrassend uitpakken. De achtste kandidaat bleef ook voor het Dagblad een vraagteken. Dat kan iedereen nog zijn. Ook u en ik. Nou ja, ik niet.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: