dinsdag 17 juni 2008

Marijnissen doet iets geks

“Het gaat slecht met de coalitiepartijen in de peilingen”, zei de ex-gedeputeerde me gisteren op het station in Groningen. Niet-rijdende treinen zijn in ieder geval goed voor de contacten.
“Och”, probeerde ik haar op te beuren. “Peilingen zijn toch een soort beurskoersen. Als Marijnissen morgen iets geks doet kan het voor de PvdA weer heel anders lopen.”

En vandaag treedt Marijnissen tot veler verrassing af als politiek leider van de SP. Om begrijpelijke gezondheidsreden, hoewel ik wel heb horen verluiden dat hij al jarenlang regelmatig aandrang had de pijp aan Maarten te geven. De speculaties over de opvolging zijn in volle gang. Maar wie het ook wordt, in de peilingen zal het zichtbaar worden. Het zal me niets verbazen als Marijnissen in de volgende verkiezingstijd weer “op een langzaam drafje (…) zijn jasje dichtknopend (…) en met wijde gebaren” (naar de observaties van Femke Halsema) vanuit zijn backbench naar voren komt om het voorspelde zetelverlies te voorkomen.

Een politiek monument, waarmee ik het lang niet altijd eens was, doet een paar stapjes terug. Ik ben benieuwd hoelang hem dat lukt.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: