dinsdag 18 januari 2011

"Help Godert Walter uit de brand"

Op Oudejaarsdag ontving ik een mailtje van mijn boekhandel Godert Walter in Groningen. Twee dagen eerder had er brand gewoed in het tijdelijke pand aan de Sint Walburgstraat. Mijn bestelling stond klaar, maar kon nu door de brandschade niet meer worden geleverd, las ik.

Ik was geschokt en antwoordde op Nieuwjaarsdag per mail. Twee branden in een jaar maakte 2010 voor Godert Walter tot een rampjaar. Enkele maanden eerder was de winkel tijdelijk uit het oude, vertrouwde pand in de Oude Ebbingestraat vertrokken voor een paar maanden van een renovatie na… ook al een brand.

Er zijn veel boekwinkels om te kijken, maar er is er in Groningen vooral één om bij te kopen. Godert Walter is een oude zelfstandige kwaliteitsboekwinkel met een prachtige boekencollectie. Soms verbaasde ik me over volgens mij vrijwel onverkoopbare boeken, die dan vooral uit belangstelling van het personeel werden aangeschaft. Over de Oekraïense stad Tsjernivtsi bijvoorbeeld, waarin ik las dat mijn oude vriendin Rosa Zuckermann, die ik een paar keer in Berlijn had ontmoet, op 94-jarige leeftijd was overleden.

Mijn bestelde en beschadigde boek was klein leed, mailde ik. Als kleine bijdrage bood ik aan het boek Deadline van mijn Berlijnse vriend Bov Bjerg gewoon te betalen. Het lag er al een paar weken en ik was er nog niet toe gekomen het op te halen. Ik wenste het personeel een 2011 zonder verdere ellende en hoopte dat de winkel in april feestelijk heropend kon worden op de oude, bekende plek. “Zonder jullie winkel ziet het Groningse boekenlandschap er een stuk kaler uit”, besloot ik mijn mail.

Gisteren vond ik informatie over de actie “Help Godert Walter uit de brand” met een comité van aanbeveling met onader andere Jean Pierre Rawie en Douwe Draaisma. Vanavond maak ik mijn geld voor Bov Bjergs Deadline maar over op hun rekening. Misschien kunt u ook iets bijdragen! Als hart onder de riem.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: