donderdag 13 januari 2011

Op onbewoond Rottumerplaat

Vanavond om 18.25 uur zendt Kruispunt op Nederland 2 een bijzondere reportage uit over de week die Godfried Bomans in 1971 doorbracht op het onbewoonde eiland Rottumerplaat.

"Een half uur geleden is de boot weggevaren. Ik ben nu werkelijk alleen. Omdat ik zo lang tevoren aan dit moment heb gedacht is er niets door mij heen gegaan dat mij verrast heeft. Een plechtig soort gevoel." Dat schrijft Godfried Bomans in zijn dagboek aan het begin van zijn verblijf op Rottumerplaat. ‘Godfried Bomans: wie was hij echt?' Want veel mensen vragen zich nog steeds af wat er echt gebeurd is met Bomans op Rottumerplaat.

In de documentaitre komt ook Bomans’ doodsangst aan de orde, die ontstond toen geheel tegen zijn verwachting in vier Warffumers het strand op kwamen lopen. In juli 2010 achterhaalde ik wie die dorpsgenoten waren geweest. In december was ik bij de opnames voor het programma van vanavond.

Vergeet niet te kijken. Het wordt vast een leuk programma. Dinsdag 18 januari wordt het herhaald om 17 uur. Met prachtige beelden van Warffum en Noordpolderzijl.

Erik de Graaf

2 opmerkingen:

martin zei

Hoi Erik,

Lees net op een ander blog over het jouwe. Mooie onderwerpen heb je. Voor mij niets veranderd. Guido gaf maandag nog een blog aan Harry van Bommel. Alleen wel mijn blog verhuisd naar blogger, omdat het huidige blog bij de Volkskrant stopt per 1 maart.

Groet,

Martin Broek

Martin zei

Beste Erik,

Ik heb het programma helaas gemist (omdat ik destijds je blog nog niet had ontdekt), maar ik ben uitermate nieuwsgierig. Is het alsnog ergens te bekijken?

Hartelijke groet,
Martin (Sauwerd)