zaterdag 22 januari 2011

Mijn bestelde boek bij Godert Walter


Afgelopen dinsdag schreef ik hier over de actie “Help Godert Walter uit de brand”. Eind december moest de sympathieke, zelfstandige boekhandel in het centrum van Groningen voor de tweede keer binnen een jaar de deuren sluiten na een brand.

Hoewel het “zeer klein leed” betreft was ik persoonlijk toch een klein beetje slachtoffer van de nieuwe fik. Al enkele weken lag er een besteld exemplaar van de roman Deadline van de Berlijnse schrijver Bov Bjerg op me te wachten. Ik meldde Bov, voor mij eigenlijk nog gewoon Rolf sinds onze kennismaking in 1984, over mijn pech.

Een paar uur later ontving ik zijn antwoord in keurig Nederlands: “Het waarschijnlijk enige exemplaar van Deadline dat ooit Nederlandse bodem heeft bereikt is verbrand, nog voordat iemand het kon lezen. Als het voor de betrokken boekhandel niet zo erg was, zou ik er om lachen”.

Even later blogde Bov gewoon in zijn moedertaal: “Ich weiß nicht, wie viele Exemplare von Deadline in niederländischen Buchhandlungen bestellt worden sind. Ich vermute: ein einziges. Und zwar im Buchladen "Godert Walter" in Groningen. Der Laden ist Ende Dezember abgebrannt, und mit ihm das bestellte, aber noch nicht abgeholte Exemplar meines kleinen Romans”.

Bekend in binnen- en buitenland: zowel Bov Bjerg als Godert Walter (die overigens nog steeds te helpen valt).

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: