woensdag 6 mei 2009

Gerard Meijerplein

39 jaar geleden won Feyenoord als eerste Nederlandse voetbalclub de Europa-Cup. Op 6 mei 1970 werd in Milaan de finale van Celtic Glasgow gewonnen. Ove Kindvall maakte de winnende 2-1 in de verlenging.

Halverwege het topseizoen 1969-1970 fietste ik in de kerstvakantie met Gerco Visser van Vlaardingen naar de Kuip om naar de training te kijken en wat handtekeningen te verzamelen. Aan winterstops werd nog niet gedaan. Toen we na de training terug naar huis wilden was mijn fietssleuteltje kwijt. We zochten goed tussen het trainingsveld en de Kuip en overal waar we verder waren geweest. Ons zoeken viel wel op. Manager Guus Brox was de eerste die ons kwam helpen, daarna ook een aantal de spelers: Willem van Hanegem, Guus Haak en Franz Hasil. Tenslotte bleef ook verzorger Gerard Meijer staan.

“Waar moeten jullie nog heen?”, vroeg Brox.
“We wonen in Vlaardingen, meneer”, antwoordden we welopgevoed.
“Hoe oud zijn jullie?”
“Elf, meneer.”

De verbazing was groot. Helemaal uit Vlaardingen, terwijl dat voor mijn gevoel toch maar gewoon aan de andere kant van de Maas lag. Brox snelde naar binnen om terug te komen met twee elftalfoto’s met handtekeningen voor de jonge fans. Guus Haak en Gerard Meijer sloopten ondertussen vakkundig mijn fietsslot. We konden vertrekken. Na het afscheid trok ik mijn wollen wanten aan. En ja hoor, wat zat er in mijn duim? Mijn fietssleutel. Ik heb niets gezegd en mijn teruggevonden sleuteltje onderweg over de reling van een Maasbrug gegooid.

Aanstaande zondag neemt Gerard Meijer na vijftig jaar (!) trouwe dienst als verzorger afscheid van Feyenoord. In de Rotterdamse gemeenteraad tekent zich een meerderheid af om in strijd met de regels het plein voor het nieuw te bouwen Feyenoordstadion officieel het Gerard Meijerplein te noemen. Terecht. En volledig verdiend! Zonder Gerard Meijer was ik op die decemberdag in 1969 niet meer thuis gekomen. Bedankt, Gerard!

Erik de Graaf

1 opmerking:

Gerard Bruker zei

Beste Erik,

Grote klasse deze verwijzing naar het Gerard Meijerplein.

13 mei komt het in de vergadering van de straatnamencommissie. 14 mei in de gemeenteraad. Ons plan wordt inmiddels door de meerderheid gesteund. Groen Links, PvdA en Leefbaar Rotterdam. Van de overigen heb ik nog niets gehoord.

Laten wij hopen dat de wethouder vrijwillig uit respect ons initiatie overneemt. Hij vertelde hij mij dat hij "eerst" het advies afwacht. Dus allemaal nog voor 13 mei het http://gerard-meijer-plein.hyves.nl/ uit zijn voegen laten barsten.

Groet,
Gerard Bruker