zaterdag 16 mei 2009

Kaasautomaat

"Ik ga even sigaretten halen." Vroeger hoorde je wel eens dat mensen, vooral mannen denk ik, met die smoes huis en haard ontvluchtten. Om nooit, in ieder geval voorlopig niet, terug te keren. Wie kent de verhalen niet? Man keert pas na vele jaren terug van de sigarettenautomaat. Als rijke Amerikaan, wel te verstaan.

De sigarettenautomaat was lange tijd de metafoor voor de verlaten van het huisgezin. Je hoort daar niet meer van, heb ik het idee. Echtscheiding is tegenwoordig eenvoudiger dan vijftig jaar geleden en sociaal geen reden meer om er voorgoed vandoor te gaan.

Of zou het vooral komen doordat er minder gerookt wordt en de sigarettenautomaten uit het straatbeeld verdwenen zijn? Teruggedrongen tot in de toiletten van cafés en restaurants. In dat geval zag ik pas in de buurt van Kloosterburen een alternatief: de kaasautomaat. Ideaal voor momenten van Fernweh, van verlangen van verre oorden: “vrouw, ik ga even een blokje kaas halen!”

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: