woensdag 21 september 2011
Verhagens gebakken lucht
Wat minister Verhagen kan kunnen wij ook, dacht de actiegroep Pieterburen Tegengas. Sinds vorige week verkoopt de actiegroep gebakken lucht.
Pieterburen Tegengas voert actie tegen een aardgasopslaginstallatie van het Franse elektriciteitsbedrijf EDF in het Groningse Pieterburen. U kent het dorp wel van de zeehonden en het Pieterpad. Verhagens gebakken lucht wordt voor een zacht prijsje verkocht om de acties te bekostigen. De Franse installatie zal het open, cultuurhistorische, stille en ’s nachts nog donkere Groningse landschap ruw verstoren.
De etiketten op de glazen potjes met gebakken lucht werden ontworpen door plaatselijke kunstenaars. De kopers wordt aangeraden de potjes gesloten te houden om de onwelriekende lucht niet te laten ontsnappen. De gebakken lucht ging grif van de hand.
Erik de Graaf
PS: meer info over de plannen van EDF en Verhagen en de actie ertegen vindt u op de website van Pieterburen Tegengas
dinsdag 20 september 2011
Onderofficier Donald Duck
Walt Disney en andere Amerikaanse filmstudio’s produceerden in de Tweede Wereldoorlog films in dienst van het Amerikaanse propaganda-apparaat. De Amerikaanse regering moest haar burgers overtuigen van de noodzaak om zich actief met de strijd tegen Nazi-Duitsland te gaan bemoeien. Donald Duck, Mickey Mouse en zelfs Bambi hielpen bij de mobilisatie van Amerika.
Donald Duck nam in Donald gets drafted dienst in het Amerikaanse leger en riep de Amerikaanse burgers in The spirit of ’43 op om hun belasting op tijd te betalen, want “belastingen laten de democratie marcheren” en elke onnodig uitgegeven dollar is een dollar voor de vijand”.
In 1942 en 1943 produceerden de Disney-studio’s ruim vijfmaal zoveel meter film als in de voorspoedigste vooroorlogse jaren. Ruim 26 miljoen Amerikanen zagen The Spirit of ’43. Een derde van hen gaf later toe door Donald Duck meer belasting te zijn gaan betalen.
Na de oorlog verdwenen Disney’s propagandafilms achter slot en grendel. Disney wilde de nieuw te veroveren Europese markt niet met ouwe koeien confronteren. Pas in 1984 werd voor het eerst weer stilgestaan bij Donalds heldenrol. Op zijn vijftigste verjaardag werd hij als dank voor zijn verdiensten in de Tweede Wereldoorlog bevorderd tot onderofficier in het Amerikaanse leger bevorderd. Hij werd gelijk ook ook eervol ontslagen.
Erik de Graaf
vrijdag 16 september 2011
Schoenmakerspoëzie
De etalage is het visitekaartje van de winkel, leerde ik vroeger tijdens economielessen. Het ging om het zogenaamde AIDA-principe, vertelde meneer Goudriaan tot vervelens toe: Aandacht trekken – Interesse wekken – Desire (of verlangen) opwekken – Aanzetten tot actie. Met de actie werd uiteraard de aankoop van de geëtaleerde producten door de consument bedoeld.
In het Duitse Emden heeft schoenmaker Battermann kosten noch moeite gespaard om zijn assortiment aan te prijzen. Een fraaie dwarsdoorsnee van het aanbod wordt geaccentueerd door een bos bloemen, twee Duitse vlaggen onder modieuze vitrage, een uithangbord met laars (in het Duits: Stiefel) en een schoenmakersgedicht:
Wenn die Sohle klafft,
Der Absatz schief,
Die Naht mal platzt,
dann komm zu
Sebo Battermann!
Het geheel is in de rechter benedenhoek gesigneerd door de designer. Zijn uw schoenen hard aan onderhoud toe, ga dan snel naar Emden!
Erik de Graaf
Abonneren op:
Posts (Atom)