dinsdag 3 april 2018

Station Eemshaven


Nog geen twintig jaar geleden lag de Eemshaven er stil en verlaten bij. Slechts her en der een schip of een bedrijf en in de uiterste zuidoosthoek een energiecentrale. Regelmatig haalde de Eemshaven het nieuws als er weer een zeldzame vogel was neergestreken. Of als er motorraces werden verreden, die meetelden voor het Open Nederlands Kampioenschap. Ruimte genoeg in de Eemshaven.

Zoveel ruimte was bij de planvorming in de jaren zestig niet de bedoeling. De rapporten ronkten van tomeloos optimisme. De Provinciale Planologische Commissie voorspelde in 1967 de komst van olieraffinaderijen, chemische bedrijven, hoogovens, aluminiumindustrie en scheepswerven. Er zouden duizenden werknemers naar de Eemshaven komen, die ook ergens moesten wonen. Tot het jaar 2000 kon het aantal inwoners van het Eemsmondgebied met vijftig- tot negentigduizend toenemen, las ik in een oud rapport uit 1967. Dik honderdduizend mensen zouden in Delfzijl en Appingedam wonen, maar ook Spijk, Uithuizen en Uithuizermeeden groeiden fors in de dromen van de plannenmakers. Alleen Roodeschool moest buitenschot blijven, vond de Commissie in 1967, omdat de groei van Roodeschool een eventuele uitbreiding van de industrie in de weg kon staan. Zwart op wit staat het, zonder dollen. De wereld leek nog maakbaar in de jaren zestig. Niks geen krimp in de Eemsmond.

In 1973 opende koningin Juliana de Eemshaven. Drie jaar later vestigde AG Ems zich er voor een veerverbinding naar Borkum. Lang leken de vergezichten van 1967 sciencefiction, maar na 2000 nam de ontwikkeling van de Eemshaven onverwachts een hoge vlucht. Wel anders dan vroeger was gedacht. De olieraffinaderijen en de chemische industrie bleven uit aan de rand van het Wad, evenals het voorspelde arbeidsleger. Vijftig jaar na de planvorming wordt er moutbier en biodiesel geproduceerd, komt er Noorse stroom aan land en staat er een datacenter van Google. Rondom twee grote “old-school” energiecentrales staan immense windmolens duurzame energie op te wekken. Voor motorraces is al een poosje geen ruimte meer. Deze week reed wel de eerste personentrein door tot bij de veerboot naar Borkum. “Station Eemshaven - Vergeet niet uit te checken!”

Erik de Graaf

Otto Kalkhoven verzorgde de fotobewerking. De hele serie bekijkt u op Op verkenning door Het Hogeland

Geen opmerkingen: