Nog geen twintig jaar
geleden lag de Eemshaven er stil en verlaten bij. Slechts her en der een schip
of een bedrijf en in de uiterste zuidoosthoek een energiecentrale. Regelmatig
haalde de Eemshaven het nieuws als er weer een zeldzame vogel was neergestreken.
Of als er motorraces werden verreden, die meetelden voor het Open Nederlands
Kampioenschap. Ruimte genoeg in de Eemshaven.
Zoveel ruimte was bij de
planvorming in de jaren zestig niet de bedoeling. De rapporten ronkten van
tomeloos optimisme. De Provinciale Planologische Commissie voorspelde in 1967
de komst van olieraffinaderijen, chemische bedrijven, hoogovens, aluminiumindustrie
en scheepswerven. Er zouden duizenden werknemers naar de Eemshaven komen, die
ook ergens moesten wonen. Tot het jaar 2000 kon het aantal inwoners van het
Eemsmondgebied met vijftig- tot negentigduizend toenemen, las ik in een oud
rapport uit 1967. Dik honderdduizend mensen zouden in Delfzijl en Appingedam
wonen, maar ook Spijk, Uithuizen en Uithuizermeeden groeiden fors in de dromen
van de plannenmakers. Alleen Roodeschool moest buitenschot blijven, vond de
Commissie in 1967, omdat de groei van Roodeschool een eventuele uitbreiding van
de industrie in de weg kon staan. Zwart op wit staat het, zonder dollen. De
wereld leek nog maakbaar in de jaren zestig. Niks geen krimp in de Eemsmond.
In 1973 opende koningin
Juliana de Eemshaven. Drie jaar later vestigde AG Ems zich er voor een
veerverbinding naar Borkum. Lang leken de vergezichten van 1967 sciencefiction,
maar na 2000 nam de ontwikkeling van de Eemshaven onverwachts een hoge vlucht. Wel
anders dan vroeger was gedacht. De olieraffinaderijen en de chemische industrie
bleven uit aan de rand van het Wad, evenals het voorspelde arbeidsleger.
Vijftig jaar na de planvorming wordt er moutbier en biodiesel geproduceerd, komt
er Noorse stroom aan land en staat er een datacenter van Google. Rondom twee
grote “old-school” energiecentrales staan immense windmolens duurzame energie
op te wekken. Voor motorraces is al een poosje geen ruimte meer. Deze week reed
wel de eerste personentrein door tot bij de veerboot naar Borkum. “Station
Eemshaven - Vergeet niet uit te checken!”
Erik de Graaf
Otto Kalkhoven verzorgde de fotobewerking. De hele serie bekijkt u op Op verkenning door Het Hogeland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten